
شرکت مک دونالد در سال 1940 به عنوان یک رستوران در سن برناردینو، کالیفرنیا توسط ریچارد و موریس مک دونالد شروع به کار کرد، شرکت مک دونالد یک شرکت بین المللی فست فود آمریکایی است. این یکی از موفق ترین مارک های بازاریابی در تاریخ است. شیکاگو جایی است که دفتر مرکزی شرکت در آن قرار دارد
همبرگر، چیزبرگر و سیب زمینی سرخ شده همان چیزی است که مک دونالد به آن معروف است. با این حال، مرغ، ماهی، میوه و سالاد نیز سرو می کنند. سیب زمینی سرخ شده پرفروش ترین محصول دارای مجوز آنهاست و پس از آن بیگ مک. اجاره، حق امتیاز و هزینه های پرداخت شده توسط فرنچایزها و فروش در رستوران های تحت مدیریت شرکت، برای شرکت مک دونالد درآمد ایجاد می کند.
مک دونالد با 1.7 میلیون کارمند، دومین کارفرمای خصوصی بزرگ در جهان است و ششمین ارزش برند در جهان را در سال 2022 دارد. مک دونالد به دلیل تأثیر سلامت محصولات، رفتار با کارکنان و سایر روش های تجاری مورد انتقاد قرار گرفته است.

داستان مک دونالد
در سن برناردینو، کالیفرنیا، این دو برادر اولین رستوران مک دونالد را در سال 1940 افتتاح کردند. در ابتدا، این رستوران یک رستوران با محصولات متنوع بود. با این حال، برادران تصمیم به راه اندازی مجدد شرکت در سال 1948 گرفتند و مک دونالد که به تازگی تصور شده بود، درهای خود را پس از یک بازسازی سه ماهه باز کرد. این رستوران کوچک برای ارائه مقادیر زیادی غذا با قیمت ارزان ساخته شده است. برای انجام این کار، برادران منو را به همبرگر، چیپس سیب زمینی (که بعداً با سیب زمینی سرخ شده جایگزین شد)، نوشیدنی و پای محدود کردند و ساختاری ساده و کارآمد را طراحی کردند که به عنوان سیستم خدمات Speedee شناخته می شود.
مشتریان غذای خود را به سرعت دریافت کردند، زیرا همبرگرها از قبل آماده شده بودند، پیچیده شده بودند و زیر لامپ های گرما گرم می شدند، و دارای یک پیشخوان سلف سرویس بود که نیازی به پیشخدمت و پیشخدمت نداشت. به دلیل این پیشرفتها، برادران میتوانستند فقط 15 سنت برای یک همبرگر اصلی دریافت کنند که تقریباً نصف قیمت شرکتهای رقیب بود. مک دونالد یک موفقیت بزرگ است و برادران یک طرح حق رای را شروع می کنند.
تجهیزات مک دونالد توسط فروشنده ای به نام Ray Kroc خریداری شد که نیاز آنها به هشت میکسر مالت و شیک جلب شد. او در سال 1954 به رستوران رفت تا ببیند چگونه یک مغازه کوچک می تواند این همه میلک شیک بفروشد. پس از توجه به پتانسیل در مفهوم رستوران برادران، کروک نماینده امتیاز آنها شد و مک دونالد سیستمز، شرکت، که بعداً به عنوان شرکت مک دونالد شناخته شد، در دپلینز، ایلینوی در آوریل 1955 تاسیس شد. او همچنین اولین حق رای مک دونالد را در شرق می سی سی پی تأسیس کرد. رودخانه آنجا در سال 1961، برادران مک دونالد توسط کروک خریداری شدند.
توسعه برند
کروک با درک نقش حیاتی فرنچایزها در موفقیت شرکت، دستورالعملهای دقیقی را برای نحوه اداره مکدونالدز، از آمادهسازی غذا تا پاکسازی، وضع کرد. برای اطمینان از مدیریت مداوم فروشگاه، او (1961) یک برنامه آموزشی حق رای را تأسیس کرد که بعدها به نام دانشگاه هامبورگ شناخته شد. علاوه بر این، او در نهایت ساختار رستوران را با اضافه کردن پرسنل پیشخوان برای گرفتن سفارش تغییر داد و در سال 1975، مک دونالد در آریزونا اولین پنجره زنجیره ای را رونمایی کرد، ویژگی که به سرعت رایج شد.
در حول و حوش این دوره، مک دونالد نیز سه جنبه را اتخاذ کرد که نام تجاری آن را تعریف می کرد و آگاهی عمومی را افزایش می داد. دلقکی به نام رونالد مک دونالد در ابتدا به عنوان چهره عمومی شرکت در سال 1963 معرفی شد. با این حال، نگرانی ها در مورد بازاریابی برای کودکان و افزایش برداشت منفی از دلقک ها باعث شد تا شرکت تا حد زیادی این رقم را در اوایل قرن بیست و یکم نادیده بگیرد. احتمالاً معروفترین افزوده زمانی بود که مک دونالد در سال 1968 بیگ مک را به منوی ملی خود معرفی کرد. همبرگر نمادین بعد از سیب زمینی سرخ شده به پرفروش ترین کالای شرکت تبدیل شد.
علاوه بر این، این کسب و کار لوگوی خود را در دهه 1960 توسعه داد و در نهایت طرح معروف M دو قوس دار را معرفی کرد که به علامت تجاری ماندگار و یکی از شناخته شده ترین لوگوهای آن تبدیل شد. الهام گرفته از طاق های زرد رنگ عظیمی است که در گذشته بر پشت بام رستوران های مک دونالد تسلط داشتند. این نوآوری ها به توسعه مک دونالد کمک کرد. این نوآوری ها به توسعه مک دونالد کمک کرد. در کمتر از ده سال پس از اینکه کروک مالک انحصاری مکدونالد شد، تعداد فروشگاههای زنجیرهای از 1000 فراتر رفت. این نتایج کمک کرد. سهام شرکت در سال 1965 به صورت عمومی معامله شد.
رشد و محصولات مک دونالد
این زنجیره هم در داخل و هم در سطح جهانی در حال گسترش است. اولین فروشگاه خارج از ایالات متحده در سال 1967 در ریچموند، بریتیش کلمبیا، کانادا افتتاح شد. تا پایان قرن بیست و یکم تقریباً 34000 شعبه در بیش از 115 کشور و منطقه وجود داشت. رشد در دهه 1990 به قدری سریع بود که گزارش شد هر پنج ساعت یک مک دونالد جدید در سراسر جهان افتتاح می شود. این رستوران به سرعت به محبوبترین رستوران خانوادگی تبدیل شد که بر روی وعدههای غذایی، سرگرمیها و طعمهای مقرون به صرفه تمرکز میکرد که برای کودکان و بزرگسالان جذاب بود.
منوی مکدونالد در سراسر جهان تکامل یافت، با ساندویچهای Filet-O-Fish در سال 1965، Quarter Pounders در سال 1973، Egg McMuffins در سال 1975، Happy Meals در سال 1979، و Chicken McNuggets در سال 1983. علاوه بر این، منوی رستورانها در کشورهای دیگر به غذای تبدیل شده است. به فرهنگ ها و ترجیحات محلی
مک دونالد در اواخر قرن بیستم فراتر از بخش همبرگر گسترش یافت و Chipotle Mexican Grill (1998)، پیتزا Donatos (1999) و Boston Market (2000) در ایالات متحده و Aroma Café (1999) و سرمایه گذاری در Pret A Manger (2001) را خریداری کرد. ) در انگلستان. با این وجود، در پایان سال 2008، مک دونالد دیگر مالک یا سهامی در هیچ یک از این مشاغل نبود و تصمیم گرفت بر روی برند خود تمرکز کند.

نقد: مک دونالد چگونه پاسخ داد؟
موفقیت مک دونالد انتقادهای بیشتری را برانگیخته است که بیشتر آنها بر ارتباط درک شده آن با افزایش جهانی چاقی متمرکز شده اند. در اوایل دهه 2000، پرونده های قضایی زیادی علیه این شرکت در ایالات متحده مطرح شد و ادعا کردند که غذای آنها باعث نگرانی های بهداشتی شده است. علاوه بر این واقعیت که هیچ یک از شاکیان موفق نبودند، تعدادی از ایالت ها قوانینی را وضع کردند که شکایت های مربوط به چاقی را علیه شرکت های فست فود ممنوع می کرد. مک دونالد با انتشار مستند معروف «Super Size Me» (2004) با انتقاداتی مواجه شد که در آن فیلمساز شاهد وخامت وضعیت سلامتی خود در حالی بود که فقط وعده های غذایی مک دونالد را می خورد.
در پاسخ به انتقادات، مک دونالد منوی خود را با جایگزین های سالم تری گسترش داد و یک “همبرگر” وگان با نام هایی مانند مک وگان، PLT و مک پلانت ساخت. این شرکت اولین همبرگر گیاهی خود را در سال 2017 معرفی کرد، اما تنها در چند منطقه در دسترس است. دو سال بعد، او شروع به امتحان کردن یک همبرگر گیاهی دیگر کرد. علاوه بر این، در سال 2018، مک دونالد اعلام کرد که دیگر از مواد نگهدارنده در اکثر همبرگرهای خود استفاده نخواهد کرد. در همین زمان، این شرکت همچنین غذاهای بزرگ را حذف کرد و رستوران های آن در ایالات متحده و کانادا استفاده از چربی های ترانس را در غذاهای مختلف متوقف کردند. با این حال، چنین اقداماتی برای کاهش نگرانی های بهداشتی کار چندانی انجام نداد.
کار داوطلبانه و خیریه
مک دونالد در تعدادی از ابتکارات خیریه مشارکت دارد. او با فرد هیل، ستاره فوتبال فیلادلفیا ایگلز، که دخترش به سرطان خون مبتلا شده بود، برای ایجاد خانه رونالد مک دونالد در فیلادلفیا در سال 1974 همکاری کرد. خانواده ها توانستند در نزدیکی بیمارستانی که فرزندانشان در آنجا تحت درمان بودند، زندگی کنند. در سراسر جهان، بیش از 360 اقامتگاه از این دست تا آغاز قرن بیست و یکم وجود داشت. علاوه بر این، رونالد مکدونالد هاوس خیریه (تاسیس شده در سال 1987) به علل مختلف دیگری کمک میکند. مک دونالد همچنین برنامه های جدیدی مانند برنامه بورسیه تحصیلی برای کودکان لاتین تبار ایجاد کرد.
سلب مسئولیت:
این اطلاعات مشاوره سرمایه گذاری یا توصیه سرمایه گذاری در نظر گرفته نمی شود، بلکه یک ارتباط بازاریابی است. IronFX مسئولیتی در قبال داده ها یا اطلاعات ارائه شده توسط اشخاص ثالث، ارجاع شده یا لینک شده، در این ارتباط ندارد.