
شرکت پپسی یک شرکت غذا و نوشیدنی از آمریکا است. این یکی از بزرگترین در جهان است که محصولات آن در بیش از 200 کشور به فروش می رسد. نام خود را پس از ادغام شرکت پپسی کولا با شرکت فریتو لی به دست آورد. در سال 1965، Purchase، نیویورک محل استقرار دفتر مرکزی شرکت است.
تاریخ اولیه
پپسی کولا اصلی توسط Caleb D. Bradham، یک داروساز در نیو برن، کارولینای شمالی (1866-1934) اختراع شد. در سال 1898، برادهام نوشابه با طعم کولا شیرین خود را پپسی کولا نامید، به این امید که بتواند محبوبیت اخیر کوکاکولا را تکرار کند. این جام آنقدر موفقیت آمیز بود که برادهام شرکت پپسی کولا را در سال 1902 تأسیس کرد. علیرغم چندین سال سودآوری متوسط، این شرکت پس از جنگ جهانی اول با مشکل مواجه شد و چندین بار در دهه 1920 بازسازی و معرفی شد.
شرکت پپسی & Loft Inc
چارلز جی. گوث (1876-1948)، خالق پپسی کولا مدرن، علامت تجاری و دارایی های شرکت را در سال 1931 خریداری کرد. او یک شرکت پپسی کولا جدید تأسیس کرد و پس از اینکه یک شیمیدان نوشیدنی بهتری ایجاد کرد، نوشیدنی جدیدی را تولید کرد. کارخانه های بطری سازی و شروع به فروش یک بطری 12 اونسی بسیار محبوب به قیمت پنج سنت کرد.
گوث همچنین مدیر عامل شرکت Loft Inc. بود، یک شرکت شیرینی سازی و زنجیره نوشابه که در سال 1919 تأسیس شد. در سال های 1936-1939، او موقعیت اکثریت را در شرکت پپسی کولا در دعوا با مدیریت جدید Loft از دست داد. Loft Inc. پس از ادغام این شرکت با شرکت Loft در سال 1941، به شرکت پپسی کولا تغییر یافت.
مدیر عامل جدید
آلفرد ان. استیل (1901-59)، معاون سابق شرکت کوکاکولا، در سال 1950 به عنوان مدیرعامل منصوب شد. در دهه 1950، تمرکز او بر کمپین های تبلیغاتی گسترده و محصولات تبلیغاتی، درآمد پپسی نت کولا را 11 برابر افزایش داد. ، آن را به صدر رقابت کوکاکولا ارتقا داد. پس از مرگ استیل، همسرش، بازیگر جوآن کرافورد، به هیئت مدیره شرکت پیوست.

گسترش و مشارکت جدید
پپسی کولا در ابتدا با Frito-Lay شریک شد. شرکت بسیار بزرگتر با خرید سه رستوران زنجیره ای – Pizza Hut, Inc. گسترش بیشتری یافت. (1977)، شرکت تاکو بل. (1978) و Kentucky Fried Chicken Inc. که اکنون با نام KFC (1986) شناخته می شود – و همچنین Seven-Up International (1986).
با این حال، رستوران های زنجیره ای در حال تبدیل شدن به یک شرکت جدید و جداگانه به نام Tricon Global Restaurants, Inc. در سال 1997. در سال 1998، PepsiCo برندهای Tropicana و Dole را از Seagram Corporation خریداری کرد و با شرکت Quaker Oats ادغام شد تا بخش Quaker Foods and Beverages را در سال 2001 ایجاد کند. پس از آن، برندهای برتر PepsiCo عبارتند از Pepsi cola، Frito-Lay salty. ، چای لیپتون، آب میوه های تروپیکانا، نوشیدنی های ورزشی Gatorade، غلات Quaker Oats و آب نبات Rold Gold.
PepsiCo در اوایل قرن بیست و یکم بر گسترش تجارت خود در سایر کشورها، به ویژه در روسیه که دومین بازار بزرگ آن بود، تمرکز کرد. او اکثریت سهام JSC Lebedyansky را که بزرگترین تولیدکننده آب میوه روسیه است، خرید و سه سال بعد خرید Wimm-Bill-Dann Foods را نهایی کرد. همه اینها باعث شد پپسیکو به یک شرکت پیشرو در زمینه مواد غذایی و نوشیدنی در روسیه تبدیل شود.
رقابت
شرکت کوکاکولا همیشه به عنوان رقیب اصلی پپسی در تجارت نوشیدنی در نظر گرفته شده است. در دسامبر 2005، پپسی برای اولین بار در 12 سال از زمان شروع رقابت این دو شرکت، از نظر ارزش بازار از شرکت کوکاکولا پیشی گرفت. شرکت کوکاکولا سهم بازار بیشتری از فروش نوشابه های گازدار در ایالات متحده در سال 2009 داشت.
با این حال، به دلیل تنوع خط تولید بین این دو تجارت، پپسی کو سهم بیشتری از بازار نوشابههای غیرالکلی ایالات متحده را در آن سال حفظ کرد. کسب و کار PepsiCo به دلیل ادغام ها، اکتساب ها و مشارکت های انجام شده توسط این شرکت در دهه های 1990 و 2000 تغییر کرده و شامل یک پایه محصول بزرگتر از جمله وعده های غذایی، میان وعده ها و نوشیدنی ها شده است.
درآمد پپسی دیگر اساساً از تولید و فروش نوشابه های گازدار حاصل نمی شود. در سال 2009، نوشیدنی ها کمتر از نیمی از کل فروش شرکت را تشکیل می دادند. در آن سال، برندهای اصلی پپسی، Gatorade و Tropicana، بیش از 60 درصد از کل فروش نوشیدنی را به خود اختصاص دادند.
برندهای Frito-Lay و Quaker Oats PepsiCo بر صنعت اسنک ایالات متحده تسلط دارند و تقریباً 39٪ از کل فروش اسنک ایالات متحده در سال 2009 را به خود اختصاص داده اند.
کرافت فودز، که اکنون با نام Mondelez International شناخته می شود، که 11 درصد از بازار اسنک ایالات متحده را در آن سال در اختیار داشت، یکی از رقبای اصلی پپسی در کل تجارت اسنک است. RC Cola، Keurig Dr Pepper و برندهای مستقل منطقه ای از دیگر رقبای نوشابه هستند.
تغییرات در مواد تشکیل دهنده
کارشناسان بهداشت عمومی پیشنهاد می کنند که ترکیب مواد تشکیل دهنده میان وعده ها و نوشابه های گازدار PepsiCo ممکن است با افزایش شیوع اختلالات سلامتی مانند چاقی و دیابت مرتبط باشد. این شرکت با طرفداران مسئولیت شخصی موافق است، آنها استدلال می کنند که غذاها و نوشیدنی های با محتوای قند یا نمک بالاتر باید توسط افرادی که به طور منظم ورزش می کنند در حد اعتدال مصرف شوند.
تنظیم ترکیبات محصولات آن با توجه به تغذیه، از جمله، کاهش محتوای چربی، دور شدن از چربیهای ترانس و ایجاد محصولات در اندازههای کالری خاص برای جلوگیری از مصرف بیش از حد است.
با عرضه پپسی رژیمی در سال 1964 و پپسی مکس در سال 1993، هر دو نسخه از معادل پر کالری خود، پپسی، یکی از تغییرات اولیه در مواد تشکیل دهنده کاهش قند و کالری بود. تنظیمات جدیدتر شامل کاهش چربی اشباع شده است که فریتو لی در بین سال های 2006 تا 2009، 50 درصد چیپس سیب زمینی Lay’s و Ruffles را در ایالات متحده کاهش داد.
در سال 2009، برند تروپیکانا پپسی کو، تروپ 50 را معرفی کرد، نوع جدیدی از آب پرتقال که بخشی از آن با گیاه استویا شیرین شده بود، که کالری را به نصف کاهش می دهد. از سال 2007، این تجارت انواع کم کالری Gatorade را نیز در دسترس قرار داده است که به نام “G2” شناخته می شود. پپسی در 5 می 2014 اعلام کرد که روغن نباتی برم دار را از چندین محصول خود حذف خواهد کرد، اگرچه هیچ جدول زمانی ارائه نشده است.

دستاوردها و بیشتر
محصولات PepsiCo بیش از یک میلیارد بار در روز توسط مشتریان در بیش از 200 کشور و حوزه قضایی در سراسر جهان مصرف می شود و فروش خالص آن را به 86 میلیارد دلار در سال 2022 می رساند.
مجموعه محصولات PepsiCo طیف متنوعی از غذاها و نوشیدنی های دلپذیر را ارائه می دهد، از جمله برندهای نمادین متعدد با فروش خرده فروشی پیش بینی شده سالانه بیش از 1 میلیارد دلار.
پپسی در سال 2010 اعلام کرد که تا سال 2012 از مدارس ابتدایی و متوسطه در سرتاسر جهان نوشیدنیهای حاوی قند بیشتری را حذف خواهد کرد، زیرا درک عمومی تمرکز بر بازاریابی و توزیع نوشابههای گازدار برای جوانان را افزایش میدهد. همچنین طبق استانداردهای داوطلبانه معرفی شده در سال 2006، نوشیدنیهای «پر کالری» را در مدارس ایالات متحده با جایگزینهای «کمکالری» جایگزین کرد که منجر به کاهش 95 درصدی فروش انواع کالریهای کامل در آن مدارس در سال 2009 در مقایسه با سال 2004، PepsiCo شد. در سال 2008، طبق قوانین صادر شده توسط شورای بینالمللی انجمنهای نوشیدنی، تبلیغ و فروش محصولاتی را که معیارهای تغذیهای برای کودکان زیر 12 سال را نداشتند، متوقف کرد. میشل اوباما بیایید حرکت کنیم! ابتکاری در سال 2010 برای ترویج جایگزین های غذایی بهتر در مدارس دولتی، بهبود برچسب تغذیه ای غذاها و فعالیت بدنی بیشتر برای کودکان. در پاسخ، در سال 2012، پپسی کو اعلام کرد که همراه با تولیدکنندگان مواد غذایی کمبل سوپ، کوکاکولا، جنرال میلز و سایرین، یک تریلیون کالری از محصولات فروخته شده خود تا پایان سال 2012 و همچنین 1.5 تریلیون کالری توسط شرکت های تولید کننده مواد غذایی حذف خواهد کرد. پایان سال 2015
سلب مسئولیت:
این اطلاعات مشاوره سرمایه گذاری یا توصیه سرمایه گذاری در نظر گرفته نمی شود، بلکه یک ارتباط بازاریابی است. IronFX مسئولیتی در قبال داده ها یا اطلاعات ارائه شده توسط اشخاص ثالث، ارجاع شده یا لینک شده، در این ارتباط ندارد.
مشترک شدن در خبرنامه ما